Sunday, October 20, 2013

Zaman kau Ade ??!







Assalamualaikum ,, Hola !
Kabare ? Waras ?



Haaha jawa la pulak . maklomlah , bapakku orang jawa . Tp ak x pandai bahasa jawa . Itu jela yg ak tawu . Oklatuh ,, maybe kalau aku dok kampung 2 ke 3 tahun , boleh la kot aku start kuliah bahasa jawa ngan nenek aku nti . kalaw sedara aku kate ni simptom " jawa murtad " ( x ngaku jawa ) . Hahaha ! Choiiiii !!

Entry nih aku just nak share zaman kanak-kanak aku dulu . Tiba-tiba terasa rindu plak . Kecik2 dulu kalaw tak degil bukan aku namanya . Ibu selalu ikat rambut aku ala pokok kelapa . Nanti semua orang akan cakap " eh2 ,, cantiknya pokok kelapa " . Hahaha . 

kedua , aku rindu sangat dekat pokok ubi .



Sorilah lukisan aku buruk , at least ade la gambaran tok korang .

Dulu ayah ade kebun ubi . Semua pokok ubi tu akan tumbuh bercabang . Jadi , memey sure2 la jadi tempat bergayot . jadi aku bersama-sama kengkawan yang lain selalu bergayot kt situ sambil nyanyi . Dah macam langsuir kau tawu !! . main tak hingat dunia sampai patah pokok ubi tuh . Nanti pindah pokok ubi lain plak . Sudahnya selalu kene marah ngan ayah . Hahaha ! . Tapi sumpah , takkan setanding semua permainan moden yg ade kat dunia nih . Tiba-tiba plak skarang ni aku terasa nak pecah masuk kebun orang dan cari pokok ubi cenggini . kalaw korang jumpa bitaw yek !

ketiga , rindu zaman sekolah rendah .

Again , poor sketching .

Time aku  sekolah rendah dulu , aku tak pakai baju kurung tapi pkai cawat jek . Giler kaw !! X lah sampai gitu . Aku pakai uniform skirt . Yang mcam dalam gambar tuh . Sampai darjah 2 je pon . Tapi agak " keanehan " jugak lar sebab aku sekolah kebangsaan dan semua melayu . 

Cuma ade 2 orang jek yg pkai gitu . Aku dan Sepupu . Agak luar biasa sebab aku sekolah luar bandar tapi kebandaran pulak gayanya . Sampai la nak naek darjah 3 ade ustazah tegur camni . Dia kata kite kene tutup aurat . Kalaw rambut tayang2 nanti kene bakar . So , sejak itulah aku tukar baju kurung dan bertudung . Hahha . Terima kasih ustazah !

 Kat sekolah jek . Luar lain . Serious aku suka baju ropol2 ala-ala puteri gitu . Jadi aku still bergaun sehinggalah nak Ting.1 . Dah beso jadi malu . Alhamdulilah , setakat ni masih beradap lagi pakaian aku . Walaupun x sesempurna mana . Sedang mencuba .

*******

lagi 1 yang aku ingat dulu mase darjah 2 , aku duduk kt sebelah sorang budak lelaki . Tak berapa ingat la pulak nama dia . Tapi , yg ak pasti adalah aku paling jeles tengok kaler die ( pensil warna ) . Selalu jek bawak kaler beso2 . Sedangkan aku cuma bawak kaler lilin jek . Hahaaha . Dulu jenama Luna femes , kiranya kalau sesape beli kire kaya la tuh . Bukan kaya mana just kalaw nampak je orang pkai tu terasa macam " Fuyooooohh !! Giler ar kaw !! " . Haha . 

Aku selalu pinjam kaler die dan guna sesuka hati . Dalam kelas tuh cuma die je pakai kaler kotak beso , yg lain kecik jek . Die ade sakit jantung berlubang . Kesian die , tapi kisah pulak aku .Kasi langgar sama die .  Tanpa mengira belas kasihan , aku sentiasa guna kaler die dan korek sampai pendek . Haahaha . Die tak kesah pon . 

masa aku darjah 3 , aku dah tak nampak die kat sekolah lagi . X lame tu aku dengar die dah meninggal dunia . Innalillah ,, Semoga arwah berada dalam kalangan orang beriman . Harap die halalkan aku guna kaler die ..

******
So far ini lah yang aku ingat , nanti bile ade citer baru , ak re-post lagi .
Chaw ~

0 comments: